Dotazník na pohodu

Doporučení pro získání kvalitních dat a spokojených respondentů.

 

  • Při tvorbě dotazníku využijte odborníka

Kvalitní dotazník obsahuje stimulující, srozumitelné a jednoznačné otázky, vhodně formulované s ohledem na cílovou skupinu výzkumu. Odborník dokáže vytvořit dotazovací nástroj, který je vstřícný k respondentům a vhodně je zapojí. Schopnost připravit dotazník tak, abychom porozuměli potřebám lidí, vyžaduje talent, odbornost, zkušenost a praxí vybudovanou pokoru.

  • Ulehčete lidem odpovídání

Témata dotazování strukturujte v logické posloupnosti, dbejte na vizuální a obsahovou ergonomii dotazníku. Proveďte pečlivou korekturu textu. Přizpůsobte dotazník různým platformám a zařízením. Otázky vedoucí k vyřazení respondenta zařaďte hned na úvod. Zohledněte potřeby různých skupin respondentů, umožněte zvětšení textu, jednoduchou navigaci, návrat a opravy.

  • Hlídejte délku dotazování

Čas, který respondent stráví dotazováním, je drahocenný. V dlouhém dotazníku lidé ztrácejí pozornost a klesá kvalita odpovědí. Sledujte délku dotazníku v závislosti na dotazovací metodě a tématu výzkumu. Redukujte otázky, které nejsou klíčové pro cíl výzkumu. Vyřešte lépe místa v dotazníku, při kterých respondenti obvykle předčasně ukončí dotazování.

  • Otestujte dotazník před spuštěním

Ponechte si dostatečný čas na tvorbu dotazníku. Zkuste si dotazník vyplnit sami, požádejte o zpětnou vazbu někoho, kdo nebyl součástí týmu při jeho tvorbě; odstup je důležitý. Poté dotazník otestujte na malém vzorku respondentů, vyhodnoťte zpětnou vazbu a teprve poté pusťte dotazník do terénu.

  • Vyhodnocujte spokojenost s dotazníkem

Pravidelně vyhodnocujte kvalitu dotazníků. Například monitorujte procento respondentů, kteří opustili dotazování předčasně, a hodnoty spokojenosti s dotazníkem. Porovnávejte hodnocení s minulými dotazníky a dotazníky jiných projektů. Stanovte si pravidelný proces zpětné vazby pro designery nových dotazníků.

  • Ukazujte respondentům, proč odpovídali

Poděkujte respondentům. Vysvětlete jim, že jejich zpětná vazba pomůže. Buďte co nejvíce konkrétní. Publikujte výstupy výzkumu a pokud je to možné, ukažte, co se na základě jejich zpětné vazby změnilo.

 

Dotazník na pohodu v grafické podobě si můžete stáhnout zde.

Video s šesti doporučeními, jak získat kvalitní a šťastná data a spokojené respondenty, naleznete zde:

Kampaň PRO VÝZKUM je aktivitou Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění SIMAR.

Logo SIMAR

Krátké zprávy

Certifikace PRO VÝZKUM

13. 02. 2024

Agentury se zavazují dodržovat výzkumné desatero ochrany osobních údajů a od roku 2024 také principy obsažené v pravidlech dotazníku…

Sdružení SIMAR spouští kampaň "Dotazník na pohodu" pro šťastné respondenty a kvalitní a šťastná data

26. 01. 2024

V rámci oborové iniciativy v projektu "PRO VÝZKUM" s radostí oznamuje sdružení SIMAR spuštění projektu zaměřeného na spokojenost…

Korespondenční volba má větší podporu u mladých a vysokoškolsky vzdělaných.

18. 01. 2024

Korespondenční volbě je nakloněna téměř polovina Čechů. Téměř pětině to je naopak jedno a nepovažují tak pravděpodobně téma za důležité.

SIMAR v roce 2024: děkujeme za 30 let spolupráce

05. 01. 2024

S novým rokem 2024 přicházíme s radostným oznámením – SIMAR letos oslaví 30 let působení v oblasti výzkumu trhu, veřejného mínění…

Petr Pavel zlepšuje náhled na funkci prezidenta.

07. 12. 2023

Bývalí prezidentští kandidáti mohou zvýšit zájem o evropské volby.

Děti ve věku 12–13 let komunikují s vrstevníky hlavně online, ze sítí tráví čas hlavně na TikToku, říká studie Děti a nová média

29. 11. 2023

Dětský svět v dnešní době do velké míry ovlivňují média a technologie, což se odráží na způsobech jejich trávení volného času, možnostech…

Češi se otevírají umělé inteligenci. Roste počet lidí, kteří si vyzkoušeli ChatGPT, třetina očekává vliv na své zaměstnání

15. 11. 2023

Pětina obyvatel České republiky již vyzkoušela systém na bázi umělé inteligence ChatGPT, užitečným ho pak shledává 7 z 10 z nich.…

Absence léků v českých lékárnách

13. 11. 2023

Český národní panel je součástí společnosti European National Panels, která sdružuje panely v 6 evropských zemích (České republice,…